Náš směr
Centrum YOU&ME kombinuje montessori pedagogiku s principy lesní školky, pořádáme lesní výpravy a od příštího škoního roku plánujeme mít stálé zázemí v Hostivařském lesoparku.
Rádi bychom se spojili s rodinami, které touží jít podobným směrem a zapojit život a tvoření dětské komunity do svého každodenního života. Spolupráce s rodiči je nejen pro nás , ale především pro děti velmi důležitá.
Chceme navázat na naturalistické pojetí pedagogiky a jejich představitele. Teorie, které se zabývají nitrem člověka a jejich aplikace do pedagogiky může vést až k vyslovení závěru: nevychovávat (tj. nabízet dítěti pouze možnosti a nechat výběr na něm)
Naturalismus (soužití člověka s jeho mravními hodnotami a s přírodou) = nativismus – teorie duševního vývoje člověka, považující za rozhodující faktory vývoje vrozené dispozice
Tradiční racionalistický nativismus předpokládal často, že dítě je od „přirozenosti“ dobré, proto nesmí být kaženo výchovou (J. J. Rousseau; L. N. Tolstoj)
V moderní době jsou významnými zastánci role vrozených předpokladů vývoje např. A. Gessel; E. Erikson a N. Chomsky
Zdůrazňoval hlavně přirozenou a svobodnou výchovu.
Představitelé:
Jean Jacques Rousseau
základní dílo: "Emil čili O výchově"
na první místo učitele staví přírodu, na druhé lidi a na třetí naše zkušenosti
hlavním cílem je lidskost
rozdělil vývoj dítěte do tří etap:
- etapa – předškolní (do 12 let) – nutno pěstovat tělesný a smyslový vývoj dítěte; důraz na rozvíjení řeči; je dobré, aby dítě mělo dostatek podnětů (hraček), které působí na jeho vnímání a učení; je dobré řídit se metodou přirozených následků (např. když dítě rozbije okno, nechat ho rozbité, aby mu byla zima = přirozený následek - pochopí, že to nemá dělat ( netrestat jen pro trest samotný)
- etapa – probouzí se rozum (12 – 15 let) – důraz na rozumovou výchovu; nenásilné osvojování poznatků
- etapa – mravní výchova (nad 15 let) – výchovu cíleně vést k lidskosti; „výchova srdce“; důraz na důležitost dětství ( rodiče mají dětství dítěte co nejdéle uchovat, vnímat jej dětskými očima)
„Děti se rodí od přírody dobré, člověk je sám kazí.“
Johann Heinrich Pestalozzi
působil jako vychovatel, vychází z myšlenek Rousseaua
svoboda je pro dítě nezbytná, ale je nutno v něm pěstovat i vědomí povinnosti
Friedrich Wilhel August Fröbel
člověk je schopen poznat dokonale pouze to, co je schopen sám vytvořit ( tato myšlenka inspirovala hodně pedagogů)
fáze výchovného procesu: nazývání; tvoření; pochopení
zabýval se čtyřmi základními dětskými instinkty (co charakterizuje jeho přirozenost):
- instinkt činnosti (dítě je od přirozenosti činné, aktivní a škola by to neměla potlačovat)
- instinkt poznání (dítě je zvídavé)
- instinkt umělecký (dítě je od přírody tvořivé; estetická výchova je tradiční výchovou potlačována)
- instinkt náboženský (dítě je odpřirozenosti dobré; výchova by měla být nenásilná)
Lev Nikolajevič Tolstoj
- zdůrazňuje, že výchova by měla být ve znamení úcty k člověku, tedy i k dítěti
- zásady svobodné výchovy – má být brán zřetel k individuálním zvláštnostem dětí